بازارهای سرمایه‌گذاری

 

مردم جهان و ایران چگونه دارایی های خود را سرمایه گذاری میکنند؟

 

بازار بورس، بازار های کالایی، بانک ها، املاک و مستغلات، ارزهای دیجیتال، متاورس،بیمه، طلا و ... انواع رایج سرمایه گذاری در سایر کشور ها هستند.

شاید تعجب کنید که هنوز بیشتر مردم سرمایه گذاری نمیکنند. اگر بتوانیم دلیل اینکه تقریبا نیمی از مردم امریکا سرمایه گذاری نمی کنند را ثبات اقتصادی کشورشان بدانیم احتملا هیچ دلیلی برای سرمایه گذاری نکردن مردم ایران پیدا نخواهد شد.

عموما در ایران هم مثل سایر نقاط جهان بازارهای سرمایه گذاری استانداردی وجود دارد که باید به تناسب ویژگی های هر فرد سبدی از آنها را انتخاب کرد.

 

 

روشها (بازارها)ی سرمایه گذاری

 

سرمایه گذاری در کسب و کار

به تمام علل انسانی و مالی سرمایه گذاری در ایجاد و توسعه کسب و کار بهترین و مفیدترین روش سرمایه گذاری است. بویژه اینکه این سرمایه گذاری در تولید و در جهت اشتغال زایی باشد. نفعی که این سرمایه گذاری دارد پر برکت ترین سودی است که انسان می تواند بهره مند شود.

اما بعلت پیچیدگی های روز افزون مدیریت یک کسب و کار این کار نیاز به دانش بالا و داشتن روحیات خاص کارآفرینی دارد . معمولا ورود به یک کسب و کار با سرمایه بالا امکان پذیر است و خروج از آن بسیار سخت و پر هزینه است.

بورس و بازارهای مالی

سرمایه گذاری در بازار سرمایه یا همان بورس یکی از رایج ترین روش های سرمایه گذاری در جهان و بویژه کشورهای بیشتر توسعه یافته است. خوشبختانه در چندین سال اخیر اقبال جامعه به سرمایه گذاری در این بازار بیشتر شده است. و این خوشبخی از این بابت است که سرمایه گذاری در این بازار گاهی به نفع تولید و توسعه کسب و کار ها می تواند باشد.

از ویژگی های این بازار شفافیت در عملکرد و اطلاعات، نقدشوندگی آسان، امکان سرمایه گذاری با مبالغ کم، امکان سرمایه گذای غیر حضوری است. اما در عین حال سرمایه گذاری نسبتا پر ریسک و تخصصی است. بسیار افرادی را سراغ داریم که به امید کسب سودهای فراوان بدون تخصص و برنامه مشخص وارد این بازار شده اند و خسارت های زیادی دیده اند.

حضور در این بازار نیازمند به داشتن تخصص بالایی است هر چند امروزه وجود نهاد های مالی خوب و قوی به عنوان کارگزاران و واسطه هایی سرمایه گذاری را در این بازار آسان نموده اند اما اگر فردی بخواهد از جزئیات نحوه سرمایه گذاری خود اطلاعات کامل و فنی داشته باشد کاری بس سخت و تخصصی پیش رو دارد.

طلا و سکه

بازاری قدیمی و همچنان مورد علاقه سرمایه گذارانش. هرچند این بازار دارای ریسک ها و سختی های زیادی مثل مشکل نگهداری فیزیکی، حمل و نقل، نواسانات بالا و حتی ریسک های کلاهبرداری در خرید  و فروش می باشد اما همچنان بعلت امکان سرمایه گذاری با مبالغ کم و نیز وجود استراتژی خروج و نقدشوندگی نسبتا آسان و بسیار دلایل تاریخی و فرهنگی دیگر از بازارهای پر طرفدار در تمام جهان است.

خوشبختانه امروز نهاد های مالی و بورسی با تشکیل صندوق هایی بر اساس معاملات طلا سرمایه گذاری در این زمینه را نیز راحت‌تر و کم خطرتر نموده اند اما برای علاقه مندان به لمس خود طلا این صندوق ها خلیی لذت بخش نیستند و همچنان نوسانات داخلی و خارجی بازار پر ریسکی برای سرمایه گذاران بویژه کوتاه مدت آن فراهم می کند.

ارزهای خارجی

بجز بازار تعریف شده فارکس در سطح جهانی و برخی از معاملات تخصصی در بازارهای مالی جهانی (آربیتاژ) سرمایه گذاری در بازارهای ارز خارجی در هیچ کجای دنیا بجز کشورهایی نظیر ایران این همه طرفدار پر و پا قرص ندارد. و البته این از تبعات اقتصاد کشورمان است.

این بازار در عین حالیکه جذاب است بسیار تحت تاثیر عوامل خارجی و داخلی است. با اینکه امکان ورود به این بازار با مبالغ کم نیز میسر است و خروج از این بازار نیز تقریبا آسان است اما بیشتر ما خاطرات زیادی از سقوط دلار و برخی مقاطع حساس داشته ایم.با توجه به استراتژیک بودن ارز در ایران، اعمال محدودیت های خروج ارز و معامله از خطرات محتمل این بازار می باشد.

زمین و مسکن

قدیمی ترین و رایج ترین بازار سرمایه گذاری بر روی املاک و مستغلات است. این بازار جذاب قدیمی با وجود ویژگی های فراوان همچنان به عنوان مطمئن ترین بازار سرمایه گذاری در تمام دنیا شناخته می شود.

شرایط اقتصادی ایران نیز موجب شده است این بازار از محبوبیت فوق العاده ایی برخوردار باشد. تا جائیکه ضرب المثل های فراوانی هم برایش داریم. مثل اینکه " برای اینکه از زمین بلند شوی باید دست به زمین بزنی" . هرچند ورود به بازار املاک تا کنون نیاز به سرمایه نسبتا بالا تری داشته است و همچنین فروش و نقد شوندگی آن گاهی و بویژه در شرایط رکود سخت و پائین است اما رشد بالای قیمت و نیز امکان ساختن درآمدهایی نظیر اجاره این بازار رابه عنوان یکی از ارکان اساسی و همیشگی سرمایه گذاران نموده است. بازاری بسیار مطمئن که علاوه بر کسب سود عالی ، اطمینان خاطری برای سرمایه گذاران خود می سازد که شاید قیمتی نتوان برآن نهاد.

رویای خانه دار شدن تقریبا رویای تمام انسان های روی زمین است و از آنجائیکه تقریبا امکان واردات و تولید زمین وجود ندارد ( بگذریم از روش های استثنا یی خشکاندن دریا که قطعا نمی شود به عنوان راهکار همیشگی به کار گرفته شود) این بازار هر روز ارج و قرب بیشتری پیدا می کند.

خودرو

خورد نیز شاید از اختصاصی ترین بازارهای سرمایه گذاری در ایران باشد. چون تقریبا در تمام دنیا خودرو به عنوان یک کالای مصرفی شناخته می شود که نه تنها سودی به همراه ندارد بلکه هزینه ی آسایش و رفاهی که ایجاد می کند را نیز از جیب ما می گیرد.

امروزه با تغییر سیاست ها و ماهیت بازار خوردو از جمله ورود چین به بازار ایران و احتمال واردات خودرو و سیاست های پیش فروش و فروش های تولید کنندگان ،قواعد بازی در این بازار را تغییر داده است. سختی معامله و احتمال کلاهبرداری های زیاد در کنار خطرات ناشی از سرقت و تصادف و یا هزینه های نگهداری آن به همراه بازار پر نوسان راه را بر ورود بسیاری از افراد به این بازار را بسته است. و تنها افراد با تخصص و روحیات خاص امکان سود آوری در این بازار را دارند تا جائیکه امروزه این بازار بیشتر به عنوان یک کسب و کار تلقی می گردد تا بازار سرمایه گذاری.

سپردهای بانکی و اوراق مشارکت

به دلیل تضامین دولتی تقریبا مطمئن ترین سرمایه گذاری در تمام دنیا سرمایه گذاری در سپرده گذاری های بانکی و یا خرید اوراق مشارکت و از این دست می باشند. اما باتوجه به نرخ تورم در ایران این بازار فقط برای کسانیکه صرفا به اطمینان خاطر از بازدهی حداقلی از سرمایه گذاری راضی هستند مناسب است.

خرید کالا

از قدیم تا امروز هنوز خرید کالاها بویژه در شرایط اقتصاد تورمی از بهترین سرمایه گذاری است. هرچند به دلیل اینکه این گونه سرمایه گذاری تقریبا هیچ کمکی به اقتصاد و جامعه نمی کند و در شکل افراطی و بی برنامه آن نام احتکار به خود میگیرد ، بجز مواردی که به کسب و کاری کمک می کند توصیه نمی شود. همچنین خطراتی نظیر نگهداری، سرقت و ... این نوع سرمایه گذاری را تهدید می کند.

ارزهای دیجیتال

امروزه یکی از بازارهای نوین سرمایه گذاری است که طرفداران و منتقدان بسیاری دارد.هرچند به اعتقاد بیشتر کارشناسان آینده در اختیار ارزهای دیجیتالی است اما  بعلت نیاز این بازار به تخصص بالا و نیز هنوز ناشناخته و غیر قابل اعتماد بودن آن این حوزه از سرمایه گذاری جز بازارهای پر خطر محسوب می شوند که قطعا باید با دانش بالا وارد آن شد.

متاورس و NFT

دنیای مجازی  و مالکیت مجازی امروزه جزو نوظهورترین بازارهای سرمایه گذاری هستند. این بازارها در قیاس با بازار ارزهای دیجیتال بسیار ناشناخته تر و پر خطر تر هستند ونیاز به دانش و تخصص بالایی دارند.