متوسط قیمت فروش آپارتمان‌‌های۷ کلان‌شهر؛ ۱۶.۱ میلیون تومان

 

سطح قیمت آپارتمان‌ها در 7 کلان‌شهر در بازار فروش فروردین 1401 مشخص شد. داده‌های یک بازار آنلاین نشان می‌دهد فاصله قیمت مسکن تهران با دیگر کلان‌شهرها که در زمستان پارسال تقریبا تنظیم شده بود، بعداز افزایش خفیف در اسفند، مجددا کاهش یافت. قیمت‌ها از «تبعیت بسیار بالای بازار املاک کلان‌شهرها از تحولات تهران» حکایت دارد.

جدیدترین داده‌ها درباره نسبت قیمت مسکن تهران و کلان‌شهرها نشان‌دهنده یک رفت و برگشت طی اسفند پارسال و فروردین امسال است. بررسی داده‌های مربوط به میانگین قیمت فروش مسکن در تهران و هفت کلان‌شهر دیگر و محاسبه نسبت قیمت مسکن تهران به سایر کلان‌شهرها حاکی از این است که این نسبت در اسفند پس از ثبات پنج ماهه متوالی، قدری افزایش یافت اما در فروردین این افزایش دوباره جبران شده و نسبت به نزدیکی سطح متعادل یعنی ۱/ ۲ واحد بازگشته است.

بررسی داده‌های جدید دریافتی از وضعیت قیمت مسکن در پایتخت و هفت کلان‌شهر دیگر که توسط بازار نیازمند‌‌ی‌‌های آنلاین «دیوار» در اختیار «دنیای اقتصاد» قرار گرفته، حاوی سه پیام ملکی است. پیام اول مربوط به نسبت جدید میانگین قیمت مسکن در معاملات تهران در مقایسه با سایر کلان‌شهرها است. این نسبت بر اساس داده‌های مربوط به سطح قیمت فروش فایل‌‌های موجود در بازار نیازمندی‌‌های آنلاین «دیوار» که تجربه نشان داده تقریبا همیشه به قیمت‌‌های قطعی نزدیک است و فاصله اندکی با آنچه در معاملات نهایی منعکس شده است دارد، پارسال طی دو نوبت توسط «دنیای اقتصاد» محاسبه شد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، در بهار 1400 نسبت بین قیمت مسکن در تهران و سایر کلان‌شهرها به 2/4 واحد رسید، به این معنا که قیمت مسکن در تهران در مقایسه با میانگین قیمت در هفت کلان‌شهر دیگر شامل مشهد، کرج، اصفهان، قم، تبریز، شیراز و اهواز 2/4 برابر بود. این نسبت البته پس از سپری شدن یک دوره تعدیل به این مقدار رسید، چراکه در سال ۹۷ همزمان با شروع جهش در تهران، این نسبت به مقدار غیرمتعارف 4/8 رسیده بود. ماجرا از این قرار بود که سال اول جهش در تهران آغاز شد اما در سایر کلان‌شهرها تغییرات قیمتی با سرعتی که در تهران رخ می‌‌داد، صورت نگرفت و در نتیجه یکباره بر میزان فاصله قیمت مسکن در پایتخت و سایر شهرهای بزرگ به مقدار چشمگیری افزوده شد. اما این وضعیت پایدار نبود و در سال ۹۸ به دنبال شروع جهش مسکن در سایر کلان‌شهرها و در عین حال کاهش سرعت رشد قیمت مسکن در تهران، نسبت مذکور قدری تعدیل شد و به 3/4 رسید.