توسط دهنده املاک RD

 

 

 

 توسعه دهندگی املاک و مستغلات     

 Real Estate Development

 

 

توسعه دهندگی املاک و مستغلات (RD) به چه معناست ؟

توسعه دهندگی املاک و مستغلات، کسب و کاری است با هدف تسهیل و تسریع در صنعت ساخت و ساز که با بهره‌مندی از دانشهای مدیریت پروژه، برنامه‌ریزی، اقتصاد و تامین منابع مالی، معماری و سازه، حقوق، بازاریابی و فروش و بسیاری از حرفه‌های مرتبط، پروژه‌های ساختمانی را با بالاترین استانداردهای ممکن به انجام می‌رساند. توسعه دهندگان املاک و مستغلات نقش مهمی در این صنعت ایفا می‌کنند در حقیقت آن‌ها شکاف بین توانایی ساخت‌وساز و نیاز یک سرمایه‌گذار را پر می‌کنند. آنها به نیازهای یک پروژه از نظر طراحی, کارکردپذیری, هزینه و موقعیت مکانی، پاسخ می‌دهند.

توسعه دهندگی مفهومی است که از مرحله‌ی شکل گیری یک ایده تا ساخت و درنهایت فروش و یا انتفاع از آن را در بر می‌گیرد. RD فرآیندی است از پیدا کردن، انتخاب و خرید قطعه زمین، تصمیم گیری راجع به آنچه که باید روی آن ساخته شود، هماهنگ سازی و ترتیب دادن تمام فرآیندهای ساخت، سرمایه گذاری و تأمین سرمایه، مدیریت معاملات لازم در جهت ساخت پروژه، مدیریت فرآیندهای قانونی، نظارت ساختمانی، طراحی و معماری، اجرای ساخت، فروش، اجاره و غیره؛ فرآیندی به اصطلاح Total solution  یا یک فرآیند صفر تا صد.

 

 

تفاوت توسعه دهندگان املاک و مستغلات  با  شرکتهای ساختمانی در چیست ؟ 

توسعه دهندگی کسب و کاری متفاوت از سازنده بودن است. ساخت یک پروژه ساختمانی بخشی از فعالیت های تعریف شده در RD است و نباید شرکت های بزرگی که خود را به عنوان توسعه دهنده معرفی می کنند را با سازندگان ساختمانی اشتباه گرفت. مفهوم توسعه (development)، یک مفهوم بسیار گسترده است و از یک شرکت توسعه دهنده انتظار می رود بتواند تمامی این امور را در چارچوبی یکپارچه پیگیری و مدیریت کند.

 

 

وظایف یک توسعه دهنده املاک چیست ؟

اتخاذ تصمیم و ایجاد هماهنگی و نیز نظارت در بخشها و موارد ذیل، از مهمترین وظایف یک توسعه دهنده به شمار می‌‌آید :

- امکان سنجی و تعریف پروژه

- مدیریت مالی و دانش اقتصادی برای تعیین راهکارهای نوین تأمین مالی پروژه، مدیریت امور مالی جاری و غیره

- مدیریت پروژه (مدیریت زمان و برنامه ریزی و غیره)

- اشراف و نظارت بر روند طراحی معماری، ساخت و سازه

- مشاوره بازاریابی برای تعیین عرضه و تقاضا و در نهایت انتفاع از محصول نهایی پروژه

- مدیریت امور حقوقی (وکالت و امور مربوط به پیگیری قراردادها، امور اداری، امور حقوقی و غیره)

- مدیریت و ارتباط با مشاوران فروش، مدیریت املاک و مدیریت دارایی

- مدیریت و نظارت بر بسیاری حرفه های دیگر از جمله معماری داخلی، تأسیسات، مشاورین تبلیغاتی و ...

 

 

انواع شرکتهای توسعه دهنده و نحوه‌ی فعالیت آنها

در نگاهی کلی، شرکتهای توسعه دهنده املاک به دو دسته تقسیم می‌شوند:

گروهی از شرکتهای توسعه دهنده املاک، تمامی بخشهای تخصصی مرتبط، از معماری و ساخت پروژه گرفته تا بخشهای حقوقی، خدماتی و بازاریابی و فروش را به صورت متمرکز و یکجا در درون خود جای داده‌اند .

در مقابل دسته‌ای دیگر از توسعه دهندگان املاک وجود دارند که علی‌رغم اشراف بر بخشهای تخصصی،با برون سپاری این وظایف به بهترین مجریان موجود، بجای درگیر شدن در جزییات هر فرآیند، بیشتر بر مدیریت و نظارت بر حسن اجرای هر بخش تمرکز دارند.

طبیعتا هریک از گونه‌های فوق، مزیتهای خاص خود را دارا می‌باشد.  اما به نظر می‌رسد رویکرد برون سپاری انجام وظایف تخصصی به برترین ارایه دهندگان آن خدمت و تمرکز بر ایجاد هماهنگی و نظارت جامع بر کل پروژه، و در نتیجه چابک‌تر شدن شرکت توسعه دهنده‌، مزیتی ارزنده برای دستیابی به نتیجه‌ای مطلوب‌تر به شمار می‌آید.

 

Sunext Group Catalog.pdf